Saturday, October 30, 2010

Kek Marble Cheese

Assalammualaikum, salam pagi sabtu yang sejuk dan dingin, dah lama teringin nak baking kek coklat marble cheese ni dan resepi yang saya gunakan dari blog Kak Nor. Kek ni memang sedap, lembut, moist dan marbeles. Kak Nor, saya mintak izin CNP resepi nyer, buat simpanan folder resepi saya. TQ.

KEK MARBLE CHEESE by Umi Feeza MyR
* Bahan A*
185gm butter*
1/4 cwn serbuk koko*
1/2 cwn gula halus*
1 cwn tepung naik sendiri*
2 biji telur*
k.nor tambah 1/3 cawan susu fresh sbb adunan agak pekat*
Bahan B*
250gm cream cheese*
1/2 cwn gula halus*
1/4 cwn fresh milk*
1 biji telur*
1 sudu teh esen vanilla
Cara membuatnya
1. Cairkan butter,masukkan serbuk koko dan kacau sebati. Biarkan sejuk.
2. Pukul gula dengan bancuhan butter dan masukkan telur sebiji demi sebiji. Bila sebati, masukkan tepung dan gaulkan. Ketepikan dulu.
3. Dalam bekas lain, pukul cheese ngan gula dan esen hingga sebati. Then masukkan telur dan fresh milk, sebatikan.
4.Tuangkan adunan koko berselang seli ngan adunan cheese ke dalam acuan yg telah dilengser ngan butter. Kemudian lorekkan ngan lidi untuk hasilkan marble.
5. Bakar hingga masak. Biarkan kek semalaman dahulu baru potong.

2 comments:

  1. salam masni,tak tahan tgn cheese dan cekelat..mesti buat ni..tak perasan pulak kek ni kat rumah knor.:)

    ReplyDelete
  2. salam kak, saya dah lama jengok resepi ni kat rumah kak nor. cuma saya tak sempat buat saja. bila saya tengok cream cheese saya dah hampir nak expired cepat2 saya buat kek nih. memang sedap tau.

    ReplyDelete