Thursday, August 26, 2010

Apom Lenggang

Apam Lenggang...apam lenggang...anak saya suka betul ngan apam nih...Kalau balik Jitra, kat pasar Jitra ada 2 org pakcik jual apam nih dan dia mesti nak tengok pakcik tur dok melenggang dan beli sekali mesti RM 2 untuk dia sorang...Saya tengok Kak Hana ada buat apam nih dulu...tapi macam tak rajin nak melenggang lagi..bila time bulan pose ni macam teringin nak makan...so kena melenggang ler...yang tukang lenggang nih husband saya, saya cuma tukang bancuh adunan jer...Sebab nyer anak kecik saya , Aisyah dok menangis nak suruh saya dukung dia...Ok jugak husband saya melenggang..ada talent kan...
Bagi yang teringin nak buat, resepi asal saya amik dari blog Cikgu Hana (a.k.a Kak Hana)
saya juga nak tepek kat blog saya nih resepi dia...kopipes nyer kak Hana..tengkiu...

Bahan-bahan
300g tepung beras
270 ml santan pekat
1 sudu kecil yis kering
60g gula
1/2 cawan nasi
secubit garam

Cara-cara
1. Kisar semua bahan kecuali garam hingga sebati.
2. Tuang kedalam mangkuk dan masukkan secubit garam. Kacau sebati. Boleh tambah sedikit air jika adunan kelihatan agak pekat.
3. Rehatkan selama 1 jam.
4. Panaskan kuali non - stik dan masukkan 1 1/2 senduk besar ke dalamnya.
5. Lenggangkan merata didalam kuali.
6. Tutup kuali tersebut dan biarkan 2 hingga 3 minit.
7. Angkat apom dan terus gulung. Ulang langkah tadi hingga habis.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment