Thursday, August 12, 2010

Menu berbuka - Kuehtiow sup dan Cucur Udang


Salam Ramadhan,
Menu berbuka pada hari pertama - kuehtiow sup dan cucur udang.
Kuehtiow sup nie saya letak daging dan sayur-sayuran. Cara buat yang senang dan main campak2 ajer.
Cucur Udang pula saya guna resepi dari dapur Kak Nor. Cucur udang nie lembut dan sedap, saya cicah dengan sos cili ajer. Izinkan saya share resepi di sini.
Cucur Udang - dari blog Kak Nor
2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 bj telur1 sudu teh yis (mjauripan)
1 bj bawang besar ~ didadukan
daun saderi/daun bawang/kucaitaugeh
sedikit kunyit ~ nak kasi cucur kaler kuning
1 sudu teh garam
minyak utk menggoreng
# udang ~ mengikut bilangan berapa bj cucur yg dihasilkan
Cara membuatnya:
1.Campurkan kesemua bahan kecuali minyak.
2.Perap sehingga adunan naik sket (dlm 1/2 jam).Panaskan minyak dlm kuali.
3.Minyak kena lebih ya..Letak senduk bulat dlm minyak hingga minyak dan senduk panas.
4.Ceduk sedikit adunan cucur kedalam senduk dan letak udang seekor sambil tekan2 sket.
5.Masukkan dlm minyak panas dan goreng la hingga bahagian bawah cucur tu dah tak melekat kat senduk.
6.Goyang2kan sedikit senduk atau kuis jer dgn sudu atau lidi/chopstick supaya ia lekang dr senduk.Goreng cucur hingga masak dan angkat serta toskan.Bolehlah dipotong 4 sebelum dihidangkan.

2 comments:

  1. hayyooooo.. petang2 ni tengok cucu udang tu... adeiiii :((((

    ReplyDelete